Hoe een WordPress-site met lage latency jou geld oplevert

Volgens Amazon kost iedere 100 milliseconden latency hen 1% in omzet. Maar wat betekent dat eigenlijk en hoe kan jouw organisatie zich met deze kennis wapenen?

Ruim tien jaar geleden deed Amazon-manager Greg Linden A/B-tests waarin zijn team pagina’s van de webwinkel met steeds 100 ms extra liet vertragen. Per 100 ms vertraging in laadtijd kwam het Amazon op zo’n 1% in gemiste omzet te staan. En dat is bij een jaaromzet van (destijds) zo’n 20 miljard dollar een flink bedrag.

Ook Google ontdekte in tests dat gebruikers afhaken bij langzaam ladende zoekresultaten. Per halve seconde vertraging raakte Google 20% van de gebruikers kwijt.

Nu is latency niet hetzelfde als laadtijd, maar beide vormen van vertraging werken de hedendaagse internetgebruiker op de zenuwen. Een bezoeker wil snel en volledig over de gewenste informatie beschikken. Of bezoekers nou offertes aanvragen of online aankopen bij je doen, direct of indirect profiteer je van de snelst mogelijke website. De webhost speelt daar een cruciale rol in.

Wat is latency?

Latency is de tijd, gemeten in milliseconden, die zit tussen het versturen van een signaal vanaf jouw apparaat (mobiel, tablet laptop, of desktop) en het ontvangen van een reactie. Met andere woorden: latency is de vertraging in de data-overdracht.

Stel je voor dat je in je browser een Google Doc hebt geopend en een letter intypt. De tijd die zit tussen het aanslaan van de toets en het op het scherm verschijnen van het karakter is de latency. Want in feite stuur jij een signaal naar Google dat het vervolgens terugstuurt naar je browser.

Ook gamers zijn zich erg bewust van latency, wat zij dan lag noemen. Bij een online schietspel of racespel kan het ‘game over’ betekenen als de instructie die je geeft via de controller te langzaam naar de server wordt gestuurd. Maar ook niet-gamers storen zich aan latency, zoals de cijfers van Amazon en Google uitwijzen.

Wat is een goede latency?

De vraag wat een goede latency is, hangt af van het soort gebruiker. Een programmeur zal het liefst onder de 20 ms blijven, terwijl voor een gamer een latency tot 50 ms acceptabel is. Reguliere internetgebruikers hebben er geen problemen mee als de latency maximaal 100 ms is.

null

 

Welke rol speelt de hosting provider?

Er zijn verschillende factoren die voor latency zorgen, zoals het type internetverbinding, de hoeveelheid verkeer en de afstand tot de server. Als ICT-afdeling heb je, al dan niet samen met je internetbureau, alleen invloed op die laatste factor: op hoe ver de webhost van jouw bezoeker af staat. Op de site MapLatency.com kun je jouw site testen; op de wereldkaart zie je dan hoe lang het duurt om jouw homepage te laden vanuit verschillende wereldsteden.

Een oplossing die de afstand tot de gebruiker verkort is een Content Delivery Network (CDN). Deze zorgt ervoor dat de bezoeker, waar hij ook is, specifieke onderdelen als afbeeldingen en video voorgeschoteld krijgt door een server in de buurt. Zo’n CDN is onder andere wenselijk wanneer je internationale websitebezoekers krijgt; zo hoeven die niet te wachten tot hun input bij jouw Nederlandse server aankomt en het signaal weer terug wordt gestuurd.

New call-to-action

Verbeter jouw latency vandaag nog

Stilstand is achteruitgang. Slimme organisaties kiezen er daarom voor om constant de ervaring van hun gebruikers te verbeteren. Het resultaat? Meer leads, meer klanten en een hogere omzet. Maar het begint allemaal met een gesprek met jouw internetspecialist.

 

Geschreven door Mike Lelieveld op 16 september 2019.

Kennisblog

Regelmatig publiceren we - naast de workshops die we organiseren - artikelen over trends en ontwikkelingen uit ons vakgebied. Vind je onze blogs interessant en wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties? Meld je hieronder aan voor de blog alert.

Gratis checklists, whitepapers

Blog alert

Meer artikelen