Waar moet een goede website aan voldoen? 8 eisen!

Met een goed webdesign gaat een website niet alleen mee met de tijd. Het zorgt ook voor een betere user experience. Maak jullie website winstgevend met deze acht tips.

De afgelopen jaren ging webdesign alle kanten op. Waar een ontwerp vroeger vooral mooi moest zijn, is het tegenwoordig veel belangrijker dat het gebruikersvriendelijk is. We omhelzen minimalistische ontwerpen. Schaduwen, verloopjes en omrande kaders behoren echt tot het verleden. Dit maakt het voor bezoekers eenvoudiger om door jouw website te navigeren. Wanneer jullie je aan de volgende acht regels houden wat betreft het webontwerp dan is de eerste stap naar een optimale user experience al gezet.

1. Houd het simpel

Hoe eenvoudiger de layout des te beter de ervaring van jouw bezoekers. Dat hoeft niet in te houden dat de website saai is om te zien, je houdt gewoon de poespas achterwege. Door te focussen op de absolute musts, krijgt de doelgroep een beter beeld van de service en diensten die jullie leveren.

Een rustig design heeft daarnaast het voordeel sneller te laden, wat de zoekresultaten ten goede komt. Bovendien komt het een stuk beter uit de verf op verschillende apparaten zoals mobiele telefoons en tablets.

De portfoliowebsite van Jan Abrahams is een goed voorbeeld. Ongeacht de pagina waarop je landt, het is direct duidelijk voor welk soort projecten deze hovenier warmloopt. Het is vervolgens makkelijk om direct contact op te nemen met de knoppen die daarvoor zijn ingericht.

2. Kies voor een eenvoudige navigatie

De tijdsduur die bezoekers op jouw site rondbrengen en de hoeveelheid pagina’s die ze bezoeken, telt mee voor de SEO. Is een bezoeker lang actief op jullie site, dan zal het de informatie interessant vinden.

Om dit proces te sturen doe je er goed aan de navigatie zo simpel mogelijk in te richten. Een manier om dit te bereiken is door het menu op iedere pagina in dezelfde standaard te tonen. Zo raken bezoekers eerder bekend met de werking en klikken ze makkelijker door.

Een snelle website wordt beter beoordeeld door Google

3. Kies voor duidelijke call-to-actions

Je schrijf verhalen, deelt blogs, toont jullie portfolio en hebt alle diensten duidelijk uitgestald op de website. Maar wat wil je daar nu eigenlijk mee bereiken wanneer bezoekers op deze pagina’s landen? Verschillende pagina’s kunnen andere doelen hebben, zo wil je bij de ene dat bezoekers contact opnemen en bij de andere dat ze projecten bekijken.

Maak voor deze verschillende doelen geschikte buttons. Deze kun je direct in de tekst verwerken en ook onderaan de pagina plaatsen. Een combinatie is bij langere pagina’s het meest geschikt.

Bonheur-macbook2

4. Minder schrijven betekent meer focus

Wanneer je ontdekt waar jouw bezoekers behoefte aan hebben, probeer je dit in een zo eenvoudig mogelijke bewoording online te zetten. Hier zijn geen lappen tekst voor nodig. Wanneer jij jouw werk op een verjaardag uitlegt, ben je ook geen uur kwijt.

Laat bezoekers focussen op dat wat jij onder de aandacht wilt brengen. Wanneer je daar met een beeld en twee zinnen voldoende aan hebt, adviseren wij van harte niet verder uit te weiden dan dat. Een call-to-action erbij en klaar is kees.

Ga je voor een landingspagina of een inhoudelijk artikel dan mag je hier heus wel meer tekst aan besteden. Denk aan minimaal 300 woorden. Door dit mooi op te maken met beelden, kaders, quotes, koppen en korte alinea’s houd je toch de aandacht van de lezer erbij.

5. Jan des Bouvrie wist het al

Ben niet bang voor witruimtes op jouw site. Zorg dat de website op verschillende plekken wat lucht heeft door deze ruimtes niet te vullen met tekst of een afbeelding. Wanneer je dit goed aanpakt, vergroot je de online leesbaarheid en verbetert ook het doel. Denk aan de startpagina van Google: een wit veld met bovenin het logo en daaronder een zoekbalk. Dat is helder.

6. Gebruik spetterende kleuren

Kies een kleur die past bij jullie huisstijl of die je mooi zou vinden voor de website en kies een contrasterende kleur voor zaken waarvan je wilt dat ze opvallen zoals buttons. Je doet er verstandig aan alle klikbare zaken in dezelfde kleur op te maken. Zo weten bezoekers direct waar ze kunnen klikken en worden ze hier ook door aangemoedigd.

Een goed mobiel geschreven alinea bestaat uit maximaal vier zinnen

8. Gebruik beelden

Met video’s en slimme afbeeldingen zoals infographics vergroot je het aantal bezoekers naar jouw website en uit onderzoeken blijken zij ook langer te blijven. Gebruik deze kennis door informatie af en toe ook in beeld te verwerken.

Geschreven door Mike Lelieveld op 17 oktober 2016.

Kennisblog

Regelmatig publiceren we - naast de workshops die we organiseren - artikelen over trends en ontwikkelingen uit ons vakgebied. Vind je onze blogs interessant en wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties? Meld je hieronder aan voor de blog alert.

Blog alert

Meer artikelen