Topvertegenwoordiger voor ieder bedrijf

De afgelopen jaren ben ik bij veel uiteenlopende bedrijven geweest om te kijken of ik ze kan ondersteunen met mijn dienstverlening. Van zelfstandigen zonder personeel, tot bedrijven met honderden medewerkers. Kerngezond of danig verzwakt door de crisis.

De eerste jaren hield ik me bezig met de ondersteuning voor het werven van nieuw, talentvol personeel. Dat heb ik met veel plezier en tot veelal tevredenheid gedaan voor diverse opdrachtgevers in de omgeving. Omdat ik mijn vak goed verstond en men de toegevoegde waarde hiervan inzag, was er een grote bereidheid om voor deze dienstverlening te betalen.

De juiste ondersteuning

Het laatste jaar ga ik namens internetbureau 2manydots het gesprek aan om te kijken of ik door middel van de juiste online ondersteuning het bedrijf verder kan helpen. Deze wisseling van werkgever lijkt een vanzelfsprekende keuze gezien mijn genoten opleiding Communicatie en Multimedia Design en mijn rol als werving- en selectie-adviseur zou de adviseursfunctie bij het internet bureau de ideale combinatie zijn.

Waarde van kwaliteit

Het blijkt voor mij echter moeilijk om in deze functie mensen ervan te doordringen dat ook in de online communicatie geldt dat kwaliteit een bepaalde waarde heeft. Het komt veel voor dat de hoogwaardige dienstverlening van het internetbureau waarvoor ik werk wordt vergeleken met die van bedrijven met een andere kwaliteitsstandaard.

Altijd raak

Omdat bedrijven zich hier niet in laten overtuigen, zoek ik het sinds kort weer op in het bemiddelen van personeel. Ik heb een expertise ontwikkeld voor het inzetten van een vertegenwoordiger van topkwaliteit. Eentje die altijd raak schiet. Dat vindt de directie of de salesmanager elke keer maar wat interessant.

Ik vertel ze dat mijn vertegenwoordiger goed is voor 4 tot 10 keer zijn jaarsalaris. Dit blijkt uit de cijfers bij zijn vorige werkgevers. Daarnaast past hij zich heel snel aan een nieuwe bedrijfsomgeving aan: hij leert snel de organisatie en het volledige productaanbod kennen, hij is zeer loyaal en integer, zal er nooit een eigen agenda op nahouden tijdens klantbezoek of netwerkevenementen, is erg flexibel, werkt zonder mopperen in de weekenden of avonduren en als het nodig is doet hij beide, is altijd op de hoogte van de nieuwste trends, ziet er verzorgd uit, zelfs op zaterdagochtend na een lange avond doorwerken, zorgt dat er altijd opvolging is bij de kostbare mond-tot-mondreclame, en dat de deal gemaakt wordt of dat deze dermate goed voorbereid is dat hij enkel door de salesmanager of directie kan worden afgerond.

De vraag is dan enkel: wat zou je over hebben voor deze man?

Bestaat deze man echt?

Ik zie je denken. Als deze man echt bestaat. Dan heb ik daar zeker het nodige voor over. Sterker nog, als hij echt meer oplevert dan hij heeft gekost, dan maakt me dat eigenlijk niet veel uit. Een eenmalige fee van 28% tot maximaal 31% van zijn jaarsalaris was in mijn dagen als bemiddelaar niet onwaarschijnlijk voor een dergelijke topper. Daar kwam dan uiteraard zijn jaarsalaris nog bovenop. Maar hij is het waard, toch!?

Website als topvertegenwoordiger

Deze topvertegenwoordiger is uiteraard een website. Niet zomaar een website, het is een goed doordachte website. Eentje die in elkaar is gezet door professionals en waarbij de inhoud naadloos aansluit op het ontwerp. Het ontwerp stelt de bezoeker in staat om moeiteloos zijn weg te vinden. Bij verkoopsignalen in zoekmachines is deze website de eerste die met het beste antwoord komt. Het is een website die een perfecte afspiegeling is van de kwaliteit van het bedrijf. Zowel in vormgeving als techniek.

Deze website kost een bedrijf op jaarbasis 20% tot 25% van het jaarsalaris van een junior vertegenwoordiger, maar levert het resultaat van een doorgewinterde vertegenwoordiger met 20 jaar ervaring. Hoeveel is er voor nodig om bedrijven in te laten zien dat deze investering zich in het eerste jaar al terugverdient?

 

Checklist (leadgeneratie)

Geschreven door Mike Lelieveld op 20 november 2013.

Kennisblog

Regelmatig publiceren we - naast de workshops die we organiseren - artikelen over trends en ontwikkelingen uit ons vakgebied. Vind je onze blogs interessant en wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties? Meld je hieronder aan voor de blog alert.

Gratis checklists, whitepapers

Blog alert

Meer artikelen