Hoe overtuig ik mijn werkgever dat ik een nieuwe site nodig heb?

Jullie website presteert ondermaats en jouw baas rekent jou hierop af. Jij wilt dus een nieuwe website, maar hoort de stem van jouw werkgever al in je achterhoofd: waarom een website? We geven ijzersterke tips waarmee je de baas gewoon overtuigt.

Hij staat mooi te wezen en wordt gevonden door de enkele mensen die jullie er naartoe verwijzen, maar van een echte marketingmachine kun je niet spreken. En dat wordt jou aan het einde van de rit aangerekend. Jij bent immers verantwoordelijk voor de online zichtbaarheid. De hoogste tijd dus om aan de bel te trekken.

 

Checklist (leadgeneratie)

 

Waarom een website? Wel hierom!

Jij bent verantwoordelijk voor de online marketing en communicatie. Dit betekent dat jij wordt afgerekend op de resultaten. Durf daarom het gesprek over een nieuwe website aan te gaan. Op de gegarandeerde vraag: ‘waarom een website?’ kun je deze antwoorden als argument naar je werkgever toe gebruiken:

  • De huidige site is slecht beheerbaar. Hierdoor ben ik teveel tijd kwijt met een aanpassen van kleine dingen.
  • We halen een lage conversie uit de website terwijl een geoptimaliseerd exemplaar kan werken als een extra marketingboost.
  • We zijn online slecht vindbaar terwijl er allerhande technieken bestaan om dit te verbeteren. Zo helpt het wanneer je met WordPress werkt, de website mobiel is, een SSL-certificaat heeft en snelle laadtijden kent.
  • We hebben maar een laag aantal bezoekers mede doordat de website slecht vindbaar is. Ook helpt het niet dat we moeilijk geoptimaliseerde landingspagina’s kunnen maken bij de inspanningen rondom advertenties.
  • Ik zie door de bomen het bos niet meer. De website is uit de kluiten gewassen en heeft een fikse restyling nodig om weer bij de huidige bedrijfsvoering te passen.
Jij wordt afgerekend op slechte online resultaten. Durf daarom het gesprek over een nieuwe website aan te gaan.

Overtuig in het gesprek

Bereid je goed voor op het gesprek. Welke elementen mis je nu in de website en wat heb je nodig om dit te verbeteren? Jij weet het beste wat er nodig is om de doelgroep te overtuigen en zo meer succes uit de website te halen. Verzamel deze punten en draag ook direct geschikte oplossingen aan.

Bereid je goed voor op het gesprek. Welke elementen mis je nu in de website en wat heb je nodig om dit te verbeteren?

Kies het beste moment

Je kunt het gesprek voor een nieuwe website onder andere ter sprake brengen tijdens jouw functioneringsgesprek. Zo kun je het koppelen aan de prestaties die je wilt behalen, maar waar je de kans niet toe krijgt met de huidige website. Een ander geschikt moment doet zich misschien voor wanneer jullie de gezamenlijk marketingdoelen vaststellen. Jullie kunnen het dan eventueel ook in teamverband brengen wanneer de marketingafdeling groter is dan jij alleen.

Een moderne site

Een frisse en moderne site sluit beter aan bij de huidige bedrijfsvoering en zodoende bij de doelgroep. Daarnaast wordt hij automatisch beter gevonden door de laatste technische snufjes. De site is mobiel, pagina’s kunnen opgebouwd worden uit losse elementen zodat iedere landingspagina perfect aansluit bij de specifieke doelen en de website is eenvoudig bij te houden waardoor updates sneller worden uitgevoerd en Google de actualiteit waardeert. Van een nieuwe website profiteer jij bovendien niet alleen: het zal voor meer aanvragen zorgen wat ook jouw collega’s ten goede komt.

Een nieuwe website zorgt voor meer aanvragen. Dit komt jouw hele bedrijf ten goede.

Slimme tijdsinvestering

Uiteraard kost het tijd om de huidige website om te zetten naar een nieuwe. Er moet goed worden nagedacht over de pagina’s die jullie behouden, welke erbij komen, wat de inhoud wordt en hoe alles tot een geheel moet komen. Maar wanneer de basis eenmaal staat, zal het jou dagelijks steeds meer tijd schelen. Het wordt, voornamelijk met een WordPress website, namelijk een eitje om de website actueel te houden.

Met WordPress is het een eitje op de website actueel te houden

Betere waardering, meer groeipotentieel

De laatste reden op het ‘waarom een website?’: het biedt een betere waardering en meer groeipotentieel. Met dit laatste argument kan de werkgever zeker niet meer om een gesprek heen.

 

Trendrapport download

Geschreven door Mike Lelieveld op 4 januari 2017.

Kennisblog

Regelmatig publiceren we - naast de workshops die we organiseren - artikelen over trends en ontwikkelingen uit ons vakgebied. Vind je onze blogs interessant en wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties? Meld je hieronder aan voor de blog alert.

Gratis checklists, whitepapers

Blog alert

Meer artikelen