Doe inspiratie op met een moodboard voor jouw website

Het bedenken van een nieuwe website gaat niet over één nacht ijs. Omdat een goede voorbereiding het halve werk is, raden wij je aan eerst een moodboard voor jouw website te maken. De designer ziet zo direct welke sfeer jij neer wil zetten.

Maatwerk past altijd

Ieder bedrijf is uniek. Zo kunnen wij dertig keer een compleet andere website aanleveren aan verschillende hoveniers. De doelen, doelgroep, huisstijl, manier van communiceren: ze passen bij jullie manier van werken en daar past ook een maatwerk website bij.

Nu kun je bij een webbureau aankloppen, het bovenstaande over de schutting gooien en fingers crossed hopen op een passende ontwerp. Wat je alleen veel beter kan doen is zelf op zoek gaan naar een stijl die bij jullie past. Kleuren, koppen, beelden, kaders, buttons en teksten die aansluiten bij de boodschap. Verzamel ze allemaal. Knip ze uit magazines of snorkel ze online op. Bijvoorbeeld door gewoon screenshots te maken.

Ga je voor de digitale route? De sociaalnetwerksite Pinterest maakt het samenstellen van een collage een eitje. Verzamel beelden die jou aanspreken en deel het bord met de webdesigner.

Beter goed gejat

Doe inspiratie op bij andere websites. Kijk niet alleen bij de concurrent, maar neem ook eens andere sectoren of branches onder de loep. Vaak komen de beste ideeën uit onverwachte hoek. Verzamel alle voorbeelden in het moodboard voor jouw website. Maak voor optimale duidelijkheid ook een aparte collage van voorbeelden die je juist absoluut niet terug wil zien.

Voor een beveiligingsbedrijf met twee doelgroepen, kwamen we onlangs nog tot een slimme oplossing om twee entrees in de site te verwerken. Net als Ziggo hanteert: privé en zakelijk.

Bereid je goed voor

Een website met veel tekst heeft een andere indeling dan een portfoliosite vol foto’s. Denk daarom goed na over welke acties je zelf moet ondernemen als je voor een bepaald ontwerp kiest. Wil je wekelijks bloggen dan moet je misschien creatief zijn met de afbeelding die daarbij komen. Beeldmateriaal moet je zelf aanleveren en een korrelig telefoonkiekje is niet voldoende. Houd er dus rekening mee dat je wellicht een fotograaf in moet schakelen voor mooie bedrijfsfoto’s.

Een passende identiteit

Jouw identiteit is de basis van de website. Bedenk daarom vooraf wie de doelgroep is en vertaal dit in beeld. Bekijk ook wat er al is. Geef de webdesigners naast het moodboard alle documenten die jouw huisstijl bevatten, zoals flyers, afbeeldingen of zelfs briefpapier. Zo spreekt de eerste versie van het design jullie waarschijnlijk direct aan en stappen we sneller over op het bouwen van de website.

Geschreven door Mike Lelieveld op 16 februari 2017.

Kennisblog

Regelmatig publiceren we - naast de workshops die we organiseren - artikelen over trends en ontwikkelingen uit ons vakgebied. Vind je onze blogs interessant en wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties? Meld je hieronder aan voor de blog alert.

Blog alert

Meer artikelen