Briefing nieuwe website: 6 tips

In eerdere blogposts vertelden we je waarom een website-briefing schrijven zo belangrijk is en wat er niet mag ontbreken in een website-briefing document. Maar we zijn nog niet uitgepraat over het document dat aan de basis van online succes staat. In deze blogpost lees je tips die je in je achterhoofd kunt houden bij het opstellen van de briefing.

Tip 1 - Bepaal eerst strategie en doelstellingen 

Voordat je jouw website-briefing gaat schrijven, dienen jullie intern duidelijkheid te hebben over de richting die jullie op willen gaan. Dat betekent dat je eerst de doelstellingen op papier dient te zetten, je weet welke emoties je wilt oproepen bij je bezoekers en je al enkele ideeën omtrent het design hebt. Bonuspunten als jullie websites hebben gevonden die overeenkomen met de look and feel die jullie nastreven. Om je alvast op weg te helpen hebben we de kant-en-klare website-briefing template gemaakt. Wel zo handig!

Tip 2 - Kijk naar de toekomst

Een website-briefing schetst een gewenste situatie. Indien je er al één hebt, gebruik je je eigen website als uitgangspunt. Maar wat je wilt voorkomen, is dat deze website jouw aandacht opeist bij het opstellen van je briefing. Een briefing is geen klaagzang met een lijst van alles wat jou niet aanstaat als je naar jouw huidige site kijkt. Voor sommigen is het een grotere uitdaging dan anderen om vooral naar de toekomst te kijken.

Tip 3 - Stel de gebruiker centraal

Denk goed na over de uiteindelijke gebruikers van de website. Bezoekers dienen snel over de gewenste informatie te kunnen beschikken, maar minstens zo belangrijk zijn de medewerkers die bij jullie verantwoordelijk zijn voor de content. Welke beheerdersrollen zie je voor je en met welk CMS hebben jouw collega’s al ervaring?

New call-to-action

Tip 4 - Vergeet je tone-of-voice niet

Hoe je bezoekers aanspreekt, dat is jouw tone-of-voice. Die kan bijvoorbeeld vriendelijk en informeel zijn, of juist zakelijk en formeel. Het is belangrijk dat het internetbureau vanaf het begin weet welke tone-of-voice je wilt hanteren, vooral als die afwijkt van je huidige website. Het beïnvloedt namelijk allerlei keuzes: het design, het kleurgebruik, de functies, en ga zo maar door.

Tip 5 - Weet wat je meet

Je laat jouw nieuwe website maken met een bepaald doel. Of, vaker nog, met een serie doelen in het achterhoofd. Maar welke zijn dat precies? Vergader hierover met het management en verwerk deze benchmarks in de website-briefing. Zorg dat ze SMART zijn, want je kunt pas van succes spreken als je bepaalde cijfers behaalt of overtreft.

Tip 6 - Bepaal het budget

Praten over geld: het kost vrijwel iedereen wat moeite, maar het is essentieel om helder te krijgen wat jullie budget is. Vind het hoogste bedrag waar jullie allemaal overeenstemming over hebben en vul dat in de briefing in. Een realistisch budget wekt vertrouwen bij het webbureau, zorgt voor een sterke motivatie en vergroot uiteindelijk jouw kans op online succes.

Durf te dromen

Help het internetbureau om, samen met jullie, naar de toekomst te kijken. Jullie nieuwe website brengt de bal aan het rollen, maar waar kan dat in het mooiste geval voor zorgen? Laat het webbureau weten welke klussen er in het verschiet liggen als jullie de doelstellingen behalen. Breiden jullie het dienstenaanbod uit wat om een aanpassing van de site vraagt? Gaan jullie dan nieuwe vestigingen openen waar nieuwe websites voor nodig zijn?

 


 

Download onze handige website-briefing template

Je kunt veel tijd en energie steken in het schrijven van een website-template. Daarom willen we je een handje helpen. Dankzij onze website-briefing checklist weet je precies welke items in een briefing horen. Heb je liever een uitgebreide uitleg met sprekende voorbeelden? Download dan onze whitepaper website-briefing schrijven (+template).

Geschreven door Mike Lelieveld op 4 november 2019.

Kennisblog

Regelmatig publiceren we - naast de workshops die we organiseren - artikelen over trends en ontwikkelingen uit ons vakgebied. Vind je onze blogs interessant en wil je op de hoogte blijven van nieuwe publicaties? Meld je hieronder aan voor de blog alert.

Gratis checklists, whitepapers

Blog alert

Meer artikelen